BYGGET AV EL-BILS UTOPIA – EN FANTASI

Rubriken finner jag över texten nedan. En text som försätter mig i ett läge av – uppgivenhet. Kanske för att jag en kort stund innan läst de här raderna (av Kristoffer Törnmalm i Fokus):

Den muskelstinna välfärdsmiljonären (Jan Emanuel Johansson) är illa sedd av av många partikamrater (S) men efter två mandaperioder med miljöpartister… applåderar många sossar honom i smyg.
Antagligen tycker en del av dem precis som Jan Emanuel att elbilar är fantastiskt tråkiga.
Han själv kör supersportbilar som slukar mer fossilt bränsle än hela kritaperioden kunnat uppbåda.
Det är inte modernt. Sannerligen inte hållbart.
Och just därför lockande för en publik som vänt socialdemokratin ryggen.”

Den sista meningen stämmer helt in på mig – som längtar tillbaka till den tid då en bil var en bil och inte som nu – av vissa anses vara ett vapen i ett överlagt klimatmord.

Nåväl – över till elbilarna. Som ännu har en mycket liten andel av den svenska bilparken. Lite märkligt kan man ju då tycka det är att så många bilister fortsätta att köpa fossildrivna bilar, funderar jag, bl a med tanke på min uppfattning är att “vi svenskar är jordens ängsligaste folkslag” som väl kan förvåna då vi under en 20-30 år nu har matats med den säkra informationen från “forskare” att oljan tar slut inom några år

Den som skriver så är Peter Bardland, Energigruppen.

Sverige har nu ett toppeffektbehov på c a 25.000 MW utan 5 miljoner elbilar – ej beräknat några lastbilar m m
Även om det är ett fåtal ggr under året måste vi beakta att vi måste klara toppeffekterna – annars blir det tvärnit i vårt elnät.
Notera att jag nu bara tar personbilarna!

KYLAN!
Är den springande punkten – batterier tappar minst 50% av sin energibärarkapacitet vid kyla – det innebär mer täta laddningsintervall och fler risker för att vi skall slå i taket avseende toppeffektuttaget. En nära på tom Tesla kräver 11 kW i 9 tim (avtagande) om du skall ta dig till jobbet nästa dag

KRAFTBEHOVET – MW
2,5 kW x 5 miljoner elbilar = 12500 MW toppeffekt uträknat av professor Math Bollen (17 st Ringhals1 730 MW)
Rek effekt till Teslan = 11 kW x 5 miljoner elbilar = 55000 MW
Det blir 75 st Kärnkraftverk modell Ringhals 1 (730 MW) för att klara eventuella toppeffekter.

Kylan i sin tur gör att laddningsfrekvenserna blir med överlappande och riskerar mer konstanta toppeffekter.

EKONOMI
Vi kommer efter detta endast ha råd att bo i bilen samt att vi i slutändan kommer få vara strömlösa i perioder – för några fler Kärnkraftverk med stadig frekvenshållande svängmassa lär det inte bli.”

Om sådant läser man inte mycket om – från elbils-vännerna…